Ocenianie Kształtujące

Ocenianie kształtujące to w jednym zdaniu pozyskiwanie informacji przez ucznia i nauczyciela, by nauczyciel mógł dopasować swoje działania a uczeń otrzymał informację zwrotną pomagającą mu się uczyć. Więcej o ocenianiu kształtującym można przeczytać tutaj.

Elementy oceniania kształtującego 

na podstawie artykułów: Szkoła Ucząca Się oraz Centrum Edukacji Oświatowej.

1. CEL Na początku zajęć nauczyciel określa cele lekcji przedstawiając je w zrozumiały dla ucznia sposób. Pod koniec lekcji nauczyciel z uczniami sprawdza, czy cele zostały osiągnięte.

2. NACOBEZU Nauczyciel określa "na co będzie zwracał uwagę" podczas oceniania. To dowód na osiągnięte cele. Konsekwentnie ocenia tylko to, co znalazło się w NACOBEZU.

3. INFORMACJA ZWROTNA Nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz dotyczący pracy, który powinien zawierać: docenienie dobrych elementów pracy; odnotowanie tego co wymaga poprawienia; wskazówki, w jaki sposób uczeń może poprawić tę pracę oraz jak powinien pracować dalej.

Kubeczkowa informacja zwrotna

4. DWA RODZAJE OCENY Ocena wyrażona w stopniach 1-6 ma podsumować zdobytą wiedzę. Ocena kształtująca, czyli komentarz nauczyciela służy do uświadomienia uczniowi co już umie, a nad czym musi jeszcze popracować i jak. W efekcie dziecko otrzymuje mniej ocen a więcej informacji zwrotnych.

5. PYTANIA KLUCZOWE Nauczyciel zadaje pytania skłaniające do myślenia, pokazujące zastosowania przerabianego materiału w życiu codziennym, zachęcające do poszukiwań.

6. PYTANIA ANGAŻUJĄCE Nauczyciel zadaje uczniom pytania otwarte, wydłuża czas na odpowiedź, kieruje je nie tylko do zgłaszających się, niekaranie za błędne odpowiedzi.

7. WSPÓŁPRACA Nauczyciel poświęca czas na rozmowy z uczniami i rodzicami o sposobach uczenia się. Uczniowie angażują się w proces uczenia się, stają się odpowiedzialni za swoją wiedzę. Rodzice stają się partnerami i pomocnikami nauczyciela w procesie uczenia się dziecka.

8. SAMOOCENA I OCENA KOLEŻEŃSKA Na podstawie kryteriów oceniania uczniowie sami udzielają komentarzy do prac swoich kolegów, co uczy ich konstruowania informacji zwrotnej, ustalania co jest ważne, ale i zrozumienia dla kolegi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz